Cum faci ca o afacere sa para de succes

Citesc destul de multa media de business, atat in print cat si in online. E probabil o indeletnicire care mi se trage din formatia mea: am nevoie sa fiu la curent cu ce se intampla in jurul meu pentru a putea functiona. In ultimii ani, am ajuns sa citesc din ce in ce mai putina media de business in limba romana fie pentru ca (cele mai) multe materiale sunt traduse din engleza (limba cea mai comoda pentru bugetul unei redactii din 5 oameni cu tot cu IT), fie pentru ca sunt pur si simplu plagiate, fie pentru ca nu spun nimic, nu aduc nici un plus de informatie, ori reprezinta articole de opinie. Ca atare, am ajuns sa urmaresc cu precadere cateva publicatii si platforme online din strainatate.

Totusi, in dimineata asta, pe Facebook, un ‘co-listean’ recomanda un articol despre o domnisoara al carui titlu lasa sa se inteleaga faptul ca a tras lozul castigator: “De la zero la 20 de mil. de euro in 3 ani: noroc, experienta sau business plan facut “la rece”?” Cine nu ar vrea o astfel de cifra de afaceri, ca sa nu zic profit. ‘Inquisitive’ din fire, mi-am zis sa citesc cu atentie si sa vedem raspunsul. Departe de a-l fi gasit in textul cu pricina. Atat de departe incat nu se gasea pe site-ul respectiv, ci tocmai pe cel al Ministerului de Finante.

Nu stiu cati dintre voi verificati datele din articolele de presa, insa eu o fac in foarte putine cazuri. Acesta a fost unul dintre acele cazuri. Am dat o cautare pe portalul mfinante.ro ca sa vad daca cifra de afaceri din al doilea an de existenta prezentata in articol, adica 7 mil de euro, este si reala. Nu am gasit-o pe cea din 2013 fiindca inca nu au fost depuse bilanturile contabile pentru 2013, dar am gasit-o pentru 2012, cea care este si cel mai probabil sa fi fost identificata la documentare. Din nefericire pentru autor dar mai ales pentru ‘patroni’, cifra de afaceri e mai mica cu un zero de la final, adica de doar 789340 Euro (la un curs mediu de 4.4).

wallstreet

Prietenii vor spune ca e vorba de o scapare, insa cand te gandesti la titlu, parca nu mai pare o scapare. Cresterea de la 7 milioane la 20 in 3 ani poate fi una plauzibila, dar de la 700 de mii la 20 de milioane e de domeniul stiintifico-fantastic in zona de comert online. E cu atat mai putin plauzibila cand treci de la 7 la 20 milioane intr-un singur exercitiu financiar. Ca atare, eu nu cred in varianta unei erori. De altfel, am mai vazut astfel de situatii in care un business este prezentat drept “de succes” ca in realitate materialul de presa in cauza sa reprezinte reclama masca. ProTV-ul si Antena1 (si la KanalD, dar acolo nu ajung decat constrans de ordinea canalelor la tembelizorul de acasa) au obisnuit o anumita parte a patronilor de firme, firmulite, cu astfel de invaluiri. De exemplu, la Maruta si la Acces Direct se prezentau clinici si doctori drept noile tendinte in materie de business.

Aceasta situatie ma face sa oftez din nou si sa stau si mai departe de presa de business locala. Cand iti pierzi credibilitatea, ti-o pierzi de tot; iar presa locala e deja pe minus.

PS: Cand se vor afisa rezultatele financiare pentru 2013, promit sa revin asupra materialului si sa completez si cu datele pentru respectivul exercitiu financiar.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.