In urma cu cateva ore, cineva imi semnala un nou caz de impostura in domeniul eticii in afaceri. De data aceasta, ne confruntam cu o situatie iesita din comun: o firma de traduceri — Class Translations Star S.R.L. din Bucuresti — ofera:
CURSURI
Class Translations Star oferă o gamă variată de cursuri dedicate salariaţilor dumneavoastră, desfăşurate în module flexibile (40-60-80-120 de ore), în cadrul unui program de curs stabilit de comun acord cu Beneficiarii, susţinute de formatori cu experienţă.
Cursuri de formare profesională:
1. Limbi străine – limbaj general/ business/ specializat: avem în ofertă peste 20 de limbi străine (inclusiv limba română pentru străini)
2. Cursuri de responsabilizare salariaţi (motivarea si auto-motivarea, responsabilitatea sarcinilor proprii, ale echipei, etc)
3. Etică aplicată în afaceri: Perspectiva angajatorului (Comunicarea cu subordonaţii, Relaţia cu creditorii etc.)/ Perspectiva angajatului (relaţii la locul de muncă, utilizarea echipamentului din dotare)
4. Etica business-to-business
5. Calibrare salariaţi la standardele de calitate ale societăţii (formule de răspuns la telefon, e-mail, răspuns/ soluţionat reclamaţii etc.)
Daca respectivii chiar erau profesionisti, ar fi stiut ca exprimarea “etica aplicata in afaceri” este oarecum pleonastica si domeniul se numeste in fapt “etica in afaceri”, iar “etica aplicata” reprezinta un domeniu mai larg din care face parte “etica in afaceri”. Ca sa nu mai spun ca etica in afaceri nu se limiteaza la cele 2 “perspective” — “perspectiva angajatorului” si “perspectiva angajatului”.
In al doilea rand, “etica business-to-business” nu exista ca domeniu. Este doar o tema in cadrul eticii in afaceri si corect formulata ar fi “etica in relatiile business-to-business” sau “etica in relatiile B2B”. De exemplu, tema coruptiei in mediul de afaceri, i.e., un manager de achizitii se intelege cu reprezentantul furnizorului ca sa umfle o factura si sa-si ia si el partea, reprezinta o situatie care se incadreaza la relatiile B2B.
In al treilea rand, “cursuri de responsabilizare a salariatilor” este un big b******. 1) Aici nu e vorba de responsabilitate sociala, chiar daca acest minunat cuvant, i.e., “responsabilitate”, da bine!. 2) Responsabilizarea nu se poate face prin training. De altfel, responsabilizarea angajatilor nu se realizeaza de catre consultanti, ci prin mecanismele interne ale unei organizatii, prin schimbarea climatului etic etc. Dar nu detaliem ca sa nu fim iarasi plagiati.
Consideratii finale
In ultimul timp am fost invadati de tot felul de agarici si pokemoni care se dau drept consultanti de etica in afaceri sau responsabilitate sociala, de tot felul de impostori care dau un tun ici si colo si strica piata de consultanta in ansamblul ei generand un val de neincredere in rolul consultantului extern. Mai mult, sunt unii care au ajuns sa-si plateasca aparitiile media — pe diverse portaluri si prin varii reviste — si care nu cunosc nici macar terminologia domeniului. Eu nu ma tem sa demasc impostura, chiar daca s-au gasit unii sa ma numeasca in fel si chip. A blama impostorii este o chestiune de etica si ecologie profesionala deopotriva. E pacat doar ca altii nu au curajul acesta.
In ceea ce priveste expertiza in domeniul eticii in afaceri, in Romania exista doar 6 persoane care pot oferi consultanta serioasa pe acest domeniu, care pot tine traininguri cu impact masurabil, care stiu ce inseamna managementul eticii. Iar cei 6 nu sunt in marile firme de training din Romania. Fie lucreaza independent, fie sunt afiliati unei mici firme de training si/sau consultanta. Asadar, aveti grija pe mana cui dati un proiect de schimbare organizationala sau de training pe probleme de etica in afaceri.