Phoenix Criminal Lawyer

ETHICS & OTHER THINGS

Cristian Ducu

'If managers lack integrity, that behavior is copied down through the organization.' (Robert Noyce)

Lucian Mandruta, esti un …

Orice calificativ negativ la adresa lui Lucian Mandruta este justificat din perspectiva articolului pe care l-a scris pentru Gandul.info in legatura cu moartea pilotului Adrian Iovan. In textul intitulat “Cine ar fi putut sa-i salveze”, mandrutza incearca sa raspunda la intrebarea “cine putea sa impiedice nenorocirea?” practicand un soi de retorica ieftina si falsa ironie. Nu-mi place de mandrutza, insa nu sunt genul care sa urmaresc oamenii pe la colturi ca sa le dau in cap. De data asta si-a dat singur in cap, iar eu nu fac decat sa punctez.

Chiar daca textul este scris “la cald” si pe baza informatiilor putine si contradictorii venite in primele orele de la aflarea vestii, nu se poate sa nu observi cat de ilogica este argumentarea autorului. Pentru a demonstra afirmatia mea, am sa ma leg de 2 ideii pe care mandrutza le emite cu o lejeritate uluitoare.

1. Se spune la un moment dat ca “romanii in general” ar fi putut impiedica nenorocirea “daca s-ar fi revoltat in legatura cu felul in care taxele lor sunt cheltuite pentru masini la Senat, turle la Patriarhie si subventii la chirie pentru bogatasii RAPPS-ului”. Orice om caruia creierul ii functioneaza in bune conditiuni stie ca a protesta in legatura cu modul cum este chibzuit banul public nu inseamna si determinarea prioritatilor institutionale. Explicatia este simpla: bugetul de stat este cu totul diferit de bugetele institutionale si ar fi insemnat ca romanii sa iasa in strada ori de cate ori se observa ca un manager de institutie a incarcat un capitol bugetar in contradictie cu parerile cetatenilor. De asemenea, “turlele” de la Patriarhie tin de un buget complet distinct de bugetul de stat. Chiar daca Biserica Ortodoxa Romana primeste finantare de la stat in baza faptului ca este fundatie de interes public iar angajatii sai sunt asociati bugetarilor, bugetul acestei institutii cuprinde nenumarate alte surse de venit si este independent statutar de orice institutie publica. Cu alte cuvinte, BOR isi gestioneaza singura bugetul, fara ca cineva sa-i poata spune cum sa cheltuiasca banii. Totodata, nimeni nu poate sa schimbe cuantumul contributiei de la bugetul de stat in conturile BOR intrucat exista acte normative care stabilesc cadrul legal pentru asta si dau si valorile transferurilor.

Pe de alta parte, nu vad legatura dintre cheltuirea banului public si cumpararea unui avion la mana a doua. Avioanele, de regula, se vand la mana a doua. Companiile mari, de linie, isi permit sa cumpere avioane noi, in special in cazurile unor avioane de mari dimensiuni, insa de cele mai multe ori acestea sunt reconditionate si revandute de cateva ori. Uitati-va si la exemplul avioanelor militare. Aceste aparate de zbor costa destul de mult, iar cele de mici dimensiuni nu sunt nici ele chiar asa de ieftine. De exemplu, BN2 Islander, modelul aparatului cu care zbura Adrian Iovan are preturi de pornire de la 200.000 Euro si ajunge la mult peste 1 mil de Euro, in functie de anul de fabricatie, refurbishment si dotari. (Detalii aici)

2. A doua aberatie scrisa de mandrutza se gaseste in paragraful pe care il redau mai jos:

Pentru că n-a reuşit să vândă şi el un proiect de înzestrare a unui spital din care să-şi ia comision şi-a fost nevoit să muncească şi la pensie. Pentru că şi-a riscat viaţă pentru chirie, pensie alimentară şi pâine. Pentru că s-a urcat în avion şi ieri dimineaţă, singurul loc din care mai vedea, în vreun fel, luminiţa de la orizontul vieţii lui. Da, Adrian Iovan putea să salveze situaţia pur şi simplu refuzând să plece spre Oradea.

Stau si ma intreb daca intr-adevar ar fi putut sa refuze plecarea. Cu siguranta ca ar fi putut, insa puneti in balanta salvarea unui om si riscurile calculate pe care pilotii sunt antrenati sa si le asume ori de cate ori pun piciorul in carlinga. La cea din urma adaugati si increderea pe care si-o dezvolta pilotii in aparatura de bord. Dar chiar de ar fi sa acceptam ca pilotul Adrian Iovan ar fi putut sa evite nenorocirea, ce rost mai are sa ne punem problema aceasta de vreme ce accidentul aviatic s-a petrecut iar actorul a carei invinovatire se doreste s-a dus?! Cui ii serveste retorica asta searbada?! Probabil imaginii publice pe care mandrutza tot incearca sa si-o recastige de cand a fost suspendat de catre ‘mai-marii-ProTv-ului’ si ulterior a plecat.

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Lucian Mandruta, esti un …”

Don't miss!

Events, organisations and initiatives I support. For details, just visit their official websites!