Inconstienta trusturilor media

Cand OTV-ul lui Dan Diaconescu baga in direct idioti care sustineau tot felul de elucubratii, care promovau leacuri inventate de ei sau teorii fantastice despre fenomene naturale, presa numita “quality” comenta negativ. Astazi, insa, aceeasi presa ofera o platforma de lansare pentru indivizi carora le-ar sta mai bine intr-un spital pentru boli mintale si nu pe strada. De exemplu, un individ afirma la B1TV ca “batranii spuneau ca daca se misca scoarta terestra in perioada Bobotezei, atunci anul urmator va fi secetos”. La RomaniaTV o vedem pe mama Harra sau cum naiba o cheama vorbind despre practicile de imbalsamare ale egiptenilor de parca ar fi specialista in egiptologie. Iar RealitateaTV ne ofera horoscopul anului urmator pregatit de marea horoscopista Urania. Presa scrisa s-a prostituat si mai rau. Am ajuns sa-mi fie greata sa imi mai arunc un ochi pe paginile de internet ale ziarelor centrale sau in paginile acestora.

Acest comportament este cel putin inconstient. El promoveaza o lancezire a creierului audientei si nu are nimic de-a face cu realitatea in care traim. Astfel de prezente in studiourile de televiziune precum cele amintite mai sus, ori pe site-urile ziarelor, nu aduc nici o informatie pentru audienta. Ele sunt atat de goale de continut incat orice om normal la cap nu sta sa-si piarda vremea cu ele. Cei care totusi isi pierd timpul in acest mod, nu sunt cititori fideli ai trusturilor media, ci ai indivizilor in cauza; ei vor schimba canalul de indata ce, pe alt post, apare un alt gigel si mai ‘visator’.

A promova ‘credulitatea’ este un comportament inconstient din partea trusturilor media nu doar din perspectiva formarii unei audiente fidele ori a respectarii misiunii presei, ci si din cea a valorii sociale a presei: nivelul de incredere in jurnalisti si presa va scadea si mai mult. Iar asta va determina, pe termen mediu si in stransa legatura cu dezvoltarea platformelor media online, o presiune economica din ce in ce mai mare pe presa traditionala. Vor pieri pe limba lor, ca sa ma exprim plastic.

3 Comments

  1. Salut Cristi,

    Ceea ce spui e foarte real, dar nu de azi de ieri ci e aceeasi placa de 20 ani, nimic nou sub soare. Ca este informatie slaba, ca sunt promovate caractere si personaje ce nu au treaba cu omul modern, cu gandirea cerebrala, de acord, insa nu sunt de acord cu tine ca trusturile media pot sa piara din aceasta cauza; din pacate, au dat mereu dovada de o flexibilitate accentuata din acest.p.d.v, asa ca ma astept ca atata vreme cat produsul , asa prost si lipsit de informatie, se va cere, sa fie si promovat. Si se cere! Un singur pierzator exista in ecuatie: societatea per ansamblu. Insa mai e o problema, aceea ca daca la peste 80% din aceasta societate nu ii pasa, ramanem noi, restul, care trebuie sa ne plimbam printre gunoaiele si prostiile societatii.E mult mai usor sa conduci o populatie cu un nivel slab de cultura si civilizatie. Asa ca cei care ar putea sa schimbe ceva, nu o vor face, nu au interes.
    Cu respect,
    D.

  2. Salut Dragos! As fi de acord cu adaptabilitatea trusturilor media din Romania daca ele ar fi populate de manageri priceputi. Din pacate, istoria recenta ne arata ca presa romaneasca functioneaza pe un oportunism ieftin care duce la colaps la cea mai mica cutremurare a pietei. Exemplul cel mai elocvent este cel al trustului Realitatea pe vremea disparitiei ziarului “Cotidianul” si separatiei canalului de stiri. Oamenii au sacrificat totul din prostie, iar rezultatele s-au vazut repede.

    Intr-adevar, presa romaneasca de azi este complice la un proces subtil, condus de nimeni si de toti, de indobitocire. Efectele se vad deja, dar ele vor deveni si mai clare peste 10, 15 ani.

  3. Salut Cristi,

    Procesul de indobitocire se desfasoara dintotdeauna la nivel global, la noi este accentuat din cauza pietei de desfacere. Nu stiu daca managementul este incompetent la nivel de media, eu zic ca dimpotriva, stiu exact sa ofere ceea ce cere publicul. E un cerc vicios din pacate, publicul cere prostie, media ofera ceea ce cere publicul, asa ca pe masura ce prostia oferita creste, cererea devine si mai mare. 10-15 ani? Semnele se vad de-acum, avem o societate condusa de oameni din randurile societatii, iar acolo nu sunt oameni cu coloana vertebrala, cu valori morale adanc inradacinate. Moralitatea pentru ei este ceva de suprafata, Juram pe biblie pentru prostime, oricum nu conteaza, ne dam mari credinciosi ca asta tine la publicul mare, promitem verzi si uscate etc. ceea ce facem noi insa,.. ei, asta este o alta poveste!
    Eu raman sincer, un optimist incurabil si spun ca se poate si mai rau:)
    Cu respect,
    D.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.