Zilele trecute, feed-ul de pe Facebook mi-a rezervat o supriza de proportii: fara ca eu sa fi cerut, printre update-urile de la prieteni aparea si o reclama la o asa-numita apa Carpatina. Dintr-o eroare de manevrare a mouse-ului am pornit fisierul video care insotea imaginea produsului lor si hop tzop o succesiune stupida de cadre mi-a invadat ecranul calculatorului.
Prima impresie a fost ca am nimerit intr-o reclama facuta de niste studenti pe post de lucrare de diploma. Dupa cateva secunde bune in care o duduie usor pitigaiata se facea ca transmite niste stiri sportive, am observat in comentariul care insotea reclama cuvantul “necenzurat”. Curiozitatea de adolescent intarziat m-a indemnat sa dau click fara sa mai astept finalul apoteotic al reclamei respective.
Ulterior aveam sa aflu ca si in varianta “cenzurata”, la un moment dat, la inceputul reclamei, focus-ul camerei incadreaza sanii domnisoarei fara nici o legatura cu subiectul asa-ziselor “stiri sportive”. Fara nici un semn prevestitor, reclama ne anunta ca sanii domnisoarei prezentatoare sunt mai importanti decat stirea relatata de aceasta. Evident, nu este nimic rau in a te uita la sanii ‘dansei’, insa e cam aiurea sa focalizezi imaginea intr-o reclama tocmai pe acea parte a corpului.
Dar sa fim atenti si noi la continutul reclamei…
Domnisoara stirista relateaza despre un oarecare domn care si-a pacalit sotia ca se duce la o partida de fotbal cand de fapt a iesit la terasa cu baietii. Ca sa nu fie mustruluit de sotie, respectivul individ isi da cu putina apa pe tricou ca sa para ca a transpirat pe teren.
Prezentatoarea, o doamna extrem de inteligenta dupa cum este portretizata de catre regizor, isi spune ca trebuie sa verifice daca micul truc functioneaza. Asa ca domnisoara isi varsa o sticla de juma’ de apa peste taiorul alb pana cand se pot distinge bine nurii.
Mesajul final este si mai convingator: “Da! Chiar pare ca am facut multa miscare.”
Lasand deoparte mesajul stupid care nu ma face deloc sa am incredere in calitatea apelor Carpatina, reclama transmite si o imagine extrem de degradanta cu privire la femei. Oricat de ingaduitor as fi cu regizorul si cei care au acceptat o astfel de mizerie pe post de reclama, nu pot sa nu ma revolt. Prin reclama respectiva, ei nu fac altceva decat sa promoveze imaginea acestei domnisoare usuratice si putin cam prostuta. Iar cand o spui sau o arati de mai multe ori, unii vor crede ca femeile se incadreaza in acest tipar.
E curios cum dinspre organizatiile care promoveaza drepturile femeilor nu razbate nimic. Nu va deranjeaza? Nu luati atitudine? Macar cat sa le dam un bobarnac astora dupa ceafa…