Daca m-ar fi intrebat cineva cum vad eu soarta filantropiei corporative in relatie cu responsabilitatea sociala (corporativa), as fi spus ca e o moda de care vom scapa foarte repede. Din pacate, multe companii din Romania s-au prins ca lacrima “cursa” pe altarul cauzelor sociale este mult mai persuasiva decat a se ocupa in mod real de responsabilitate sociala si exploateaza la maximum aceasta idee. Insa cu aceasta ocazie nu am de gand sa va prezint o analiza personala, ci vreau sa va supun atentiei doua citate si sa va intreb daca voi considerati ca masura descrisa reprezinta sau nu responsabilitatea sociala a unei companii, fie ea banca sau producator de macarale. Citatul este urmatorul:
Compania X a lansat o competitie de fundraising care se adreseaza celor mai active organizatii de pe platforma de donatii online “CC”. Competitia, numita “Campionatul de bine”, se desfasoara pe parcursul a cateva luni si isi propune sa incurajeze organizatiile sa foloseasca cat mai eficient platforma, ca un instrument de atragere de fonduri.
“Campionatul de bine” e structurat sub forma unei intreceri sportive, care va stimula ONG-urile sa-si exerseze abilitatile de fundraising si de implicare a membrilor comunitatii in sustinerea proiectelor pe care acestea le desfasoara.
Popescu, reprezentantul companiei X, spune despre aceasta campanie ca “vrea sa le ofere organizatiilor mici si mijlocii motivatie si inspiratie pentru a face fundraising intr-un mod creativ si eficient. Dar dincolo de asta, vrea sa le ofere incredere in fortele proprii si increderea ca se poate.”
“Competitia se desfasoara prin intermediul primei platforme de donatii online fara comision dedicata ONG-urilor si oferita de Compania X.
Obiectivul proiectului este sa incurajeze organizatiile sa foloseasca eficient aceasta platforma, astfel incat, cu ajutorul ei, sa stranga cat mai multe fonduri de la donatori individuali.
E important sa mai stii ca, in functie de sumele atrase si de numarul de donatori, ONG-urile pot castiga dublarea sumelor obtinute, in limita a 5.000 de euro, fonduri oferite de Compania X.
IMPORTANT: Nu vreau sa se inteleaga nici de catre reprezentantii companiei in cauza, nici de publicul larg ca as stigmatiza organizatia si proiectul. Nu asta ma intereseaza. Eu vreau sa pun in discutie o problema fundamentala pentru toti specialistii in CSR si, implicit, pentru organizatiile lor, si anume in ce masura fundraising-ul este o chestiune care tine de responsabilitatea sociala a unei companii. Astept parerile voastre aici.
Daca nu incepem sa dezbatem astfel de lucruri public, daca nu punem sub semnul intrebarii conceptul de responsabilitate sociala si operationalizarea sa de catre organizatii, atunci nu trebuie sa ne asteptam nici la un impact consistent. Dezbaterea, dialogul, reprezinta singura posibilitate a progresa in acest domeniu al responsabilitatii sociale.