Astazi am fost uimit sa gasesc pe Facebook o referinta la un articol de pe portalul de stiri CSR Media.ro In cel mai pur spirit romanesc, cei care scriu la acest portal habar nu au de domeniul respectiv. Daca ar sti, atunci nu ar ajunge sa promoveze eficientizarea costurilor la nivelul unei companii drept responsabilitate sociala: “TAROM va implementa o noua politica de utilizare a combustibilului” (articol publicat de “Redactia” in data de 12 aprilie 2013 – http://www.csr media.ro/tarom-introd uce-o-noua-politica-pentr u-reducerea-costurilor-cu-comb ustibilul/).
Peste tot pe unde merg, le explic oamenilor ca eficientizarea costurilor — chiar si schimbarea becurilor clasice, cu incandescenta, in becuri economice — nu reprezinta o dovada de responsabilitate sociala. Este o dovada ca oamenii respectivi tin la performanta financiara a companiei si nimic mai mult. De ce nu este responsabilitate sociala? Pai ar trebui sa putem spune inainte de asta ce este responsabilitatea sociala. Daca ea este “reducerea tuturor tipurilor de impact” (Comunicarea Comisiei Europene din 25 oct 2011), atunci ar insemna si reducerea impactului economic. Dar in aceasta acceptiune, responsabilitatea sociala nu inseamna “cum sa faci mai multi bani eficientizand procese interne”, ci cum sa reduci efectele negative asupra economiei, fortei de munca etc prin procesele tale interne. De exemplu, daca Dacia Renault decide sa-si mute business-ul in Maroc, atunci responsabilitatea lor sociala este sa diminueze unda de soc pe care o transmit la nivelul economiei romanesti prin disparitia nenumaratelor posturi din compania lor si companiile care lucrau subansamble pentru ei. Altfel spus sa existe masuri compensatorii pentru cei care vor ajunge someri, de exemplu.
Pe de alta parte, reducerea consumului de combustibil intr-o industrie care vrea, nu vrea, polueaza extrem de mult, este de dorit. Ca atare, nu este nimic rau in a dori sa micsorezi amprenta de mare poluator. Dar explicatia oferita de Christian Heinzmann, Director General Executiv al TAROM, nu are nici o legatura cu mediul:
“Combustibilul reprezinta cel mai ridicat cost pentru TAROM si de aceea am decis sa realizam aceasta analiza pentru a indeplini obiectivele din planul de management pentru 2013-2014, identificand elementele operationale si tehnice care au impact asupra consumului de combustibil. Pe baza rezultatelor pe care le vom avea, credem ca putem realiza economii semnificative in urma implementarii rezultatelor”
Ca atare, materialul publicat de CSR Media.Ro nu este altceva decat window-dressing, adica spalare de imagine.
Ce e deranjant, din punctul meu de vedere, este faptul ca persoanele din spatele platformei respective de stiri incurajeaza astfel de actiuni de spalare de imagine. Nu este primul material de acest gen. Dar nici un specialist in CSR din Romania nu are curajul sa recunoasca asta si/sau sa boicoteze platforma. Dimpotriva, multi de-abia asteapta sa trimit un material acolo.
—
By the way, ma astept ca unii sa-mi sara in cap pentru simplul motiv ca am avut curajul sa vorbesc deschis despre asta. Dar nu-mi pasa. Profesionalismul se dezvolta in timp si necesita recunoasterea celorlalti. Daca noi validam prin tacere “competentele” celor de la CSR Media, atunci noi suntem vinovati pentru nivelul materialelor despre CSR si despre noi insine.