Phoenix Criminal Lawyer

ETHICS & OTHER THINGS

Cristian Ducu

'If managers lack integrity, that behavior is copied down through the organization.' (Robert Noyce)

Strategia nationala de promovare a responsabilitatii sociale. 2011-2016

Stiati ca la jumatatea lunii septembrie a acestui an Guvernul Romaniei a aprobat “Strategiei Nationale de Promovare a Responsabilitatii Sociale. 2011-2016”?! Eu, trebuie sa recunosc, nu eram la cunostinta cu un asemenea demers. De altfel, nici nu am auzit in piata de CSR sa fi avut loc vreo dezbatere publica cu privire la acest subiect. Posibil ca eu sa nu fi avut urechile destupate. Se mai intampla! Mai ales atunci cand ma plictisesc de moarte ascultand aceleasi discuri invechite despre “ce este CSR-ul” si cu ce se mananca el/ea — filantropie, plantari, sponsorizari, pr si multe altele din aceeasi categorie.

Asa se face ca m-am trezit acum, la finele lui octombrie, sa ma intreb ce s-a vrut cu acest document. Site-ul proiectului care a stat in spatele strategiei nu-mi asigura prea multe informatii. In prezenta doar unui comunicat de presa, a unei explicatii simpliste cu privire la — exact, vedeti ca stiti! — ce este CSR-ul si a documentului in sine nu-ti poti face o idee cu privire la impactul pe care l-au prognozat initiatorii. Pentru acestia, totul pare a se reduce la o analiza SWOT si un plan de actiune lipsit de imaginatie.

Dintr-o alta perspectiva, nu pot sa nu remarc a n-spea oara ca raportul, strategia, in varianta de pe site, nu poarta nici un insemn cu privire la initiatori, cu privire la cei care au realizat document ca atare si nici cu privire la cei care l-au asumat. E un document “al nimanui”. Parca ar fi aparut peste noapte dintr-un sertar necunoscut. Sa le fie oare rusine initiatorilor cu documentul pe care l-au redactat de nu si-au pus numele pe el?

Dar depasim momentul si trecem direct la continut. In interiorul documentului, la pp. 23-24, gasim urmatoarea precizare:

Conceptul de responsabilitate socială utilizat în cadrul strategiei se află în strânsă legătură cu standardele etice ale organizațiilor și este folosit în sensul de „responsabilitate morală”. CSR/SR desemnează activitățile și conceptele pe care organizațiile le aplică în mod voluntar, dincolo de responsabilitățile ce le revin din perspectiva respectării legislației existente. Responsabilitatea socială presupune ca organizațiile (publice sau private) să integreze problemele referitoare la mediu și societate în activitatea lor de zi cu zi.

Daca RS este tot una cu RM, atunci ma intreb de ce mai avem nevoie de RS?! Sa fie doar o chichita de moment pe care unii au exploatat-o ca sa nu le moara ong-ul?! Sau s-a dorit acoperirea atat a zonei ocupata de CSR cat si pe cea ocupata de etica in afaceri?! (*Aici as avea de facut unele precizari cu privire la relatia CSR-Etica in afaceri, dar le las pentru un articol academic.)

In al doilea rand, sa fie “responsabilitatea sociala” doar in zona de dincolo de obligatiile legale? Oare nu exista si zone de intersectie? Cum ar fi acea zona legata de drepturile angajatilor, care este bine reglementata.

In al treilea rand, oare responsabilitatea sa se preocupe de atat de putin cum este impactul de mediu si impactul social?! Oare problemele privind modul cum o companie isi trateaza forta de munca — o chestiune pe care unii au descoperit-o de curand in Romania si afara si fac din ea varful de lance absolut al CSR-ului — sa nu fie tot parte din CSR? Cel putin asta spun si SA 8000, si GRI, si ISO 26000.

Ma opresc pentru moment aici. Cand vom da drumul la portal, promit sa revin cu o analiza la firul ierbii pe strategie. Mai am destul de multe comentarii. Iar o mare parte dintre acestea nu sunt tocmai “dulci”. Pana una alta, astept si eu comunicarile Comisiei Europene pe CSR si Economie Sociala. Ii multumesc lui Dragos ca mi-a reamintit de ele.

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Strategia nationala de promovare a responsabilitatii sociale. 2011-2016”

Don't miss!

Events, organisations and initiatives I support. For details, just visit their official websites!