Politichia romaneasca de margaritar

In campania electorala am incercat sa ma abtin de la comentarii politice fiindca mi-am dat seama ca foarte multi romani nu sunt capabili sa poarte o discutie rationala, bazata pe argumente. Dupa rezultatele scrutinului din 6 decembrie, m-am abtinut de la comentarii politice dintr-o ecologie personala. Acum, dupa ce noul (vechiul) guvern a fost confirmat, as vrea sa revin cu o chestiune profesata de mai toti politicienii de la noi si despre care eu cred ca va contribui la cufundarea Romaniei intr-o criza structurala mult mai adanca decat cea economica prefigurata pana acum.

Chestiunea cu pricina este ilustrativa nu doar pentru clasa politica si modul cum se fac guvernele si institutiile publice din Romania, ci pentru intreaga societate. Ea ilustreaza un mod denaturat de a ne raporta la responsabilitatile pe care le avem la un moment dat. Dar despre ce este vorba?!

In perioada cand se incerca alcatuirea unei coalitii de guvernare, foarte multi politicieni, asa-zisi ‘analisti politici’, jurnalisti si chiar oameni obisnuiti au considerat mai oportuna o guvernare bazata pe “vointa politica” decat pe “expertiza”. S-a dezbatut in sus si’n jos, in stanga si’n dreapta daca avem nevoie de un guvern de tehnocrati sau doar de un guvern care sa reuseasca sa reuneasca vointa unei majoritati in Parlament astfel incat sa fie capabila sa promoveze legile si masurile guvernamentale menite sa scoata tara din criza si sa o reformeze din temelii.

In primul rand, la nivelul cel mai elementar, pentru probleme economice si structurale nu ai nevoie de un raspuns politic, ci de masuri corectorii de natura tehnica. Nu poti raspunde, de exemplu, evaziunii fiscale cu masuri de genul “impozit forfetar” deoarece orice specialist serios ti-ar putea demonstra ca ea nu ar conduce decat la marirea volumului de tranzactii din economia gri. Insa, la noi, vointa politica, in lipsa oricarei expertize, nu a facut decat sa puna presiune si mai mare pe o economie si asa fragila.

Tot la nivel elementar, daca vrei sa introduci o anumita masura sau sa desfiintezi anumite institutii, atunci trebuie sa ai un studiu de impact care sa-ti fundamenteze decizia. Iar acest studiu de impact trebuie sa fie serios facut, nu doar la primele 2 niveluri de impact, ci mers in profunzime, pe linie structurala. Vointa politica nu va avea niciodata instrumentele necesare pentru a fundamenta o asemenea decizie, ci doar pentru a o sustine (daca ii serveste). Iar acest lucru se intampla fiindca vointa politica se bazeaza pe opinii personale si de grup, nu pe concluzii tehnice. Vointa politica va contorsiona concluzii tehnice pentru a fi folosite in scopuri personale si de grup, in timp ce expertiza tehnica va fi interesata intotdeauna de performanta solutiilor propuse, renuntand la cele mai putin eficiente si eficace. Mai mult decat atat, vointa politica va aservi solutii tehnice chiar si atunci cand s-au dovedit ineficiente si ineficace doar pentru a atinge o tinta politica, doar pentru a ‘misca’ masele.

In al doilea rand, de 20 de ani avem parte numai de vointa politica. Expertiza a fost privita aproape intotdeauna cu scepticism. Ne-am devorat valorile cu o insatietate desavarsita distrugand toate reperele morale, stiintifice, economice si chiar politice. Dar nu ne-am devorat valorile prin paricide, ci prin acte de mimetism. Am preferat sa copiem solutii fara sa tinem cont ca experienta pe care s-au bazat acele solutii nu este relevanta pentru situatia Romaniei. Am refuzat in mod sistematic sa ascultam parerea conationalilor a caror valoare a fost confirmata de straini si care puteau sa contureze o reforma structurala si institutionala proprie propriei noastre experiente, preferand sa-i discreditam ori sa-i lasam sa fie adoptati pentru totdeauna de alte tari care le-au apreciat expertiza.

Vointa politica, expertiza si nevoia de reforma

Din ’90 incoace tot am auzit spunandu-se ca tara are nevoie de reforma, institutiile statului trebuie sa fie restructurate, legile trebuie sa fie regandite. Iar pana acum nu am avut niciodata parte de dezbateri bazate pe expertiza pe marginea acestor teme. Am mizat mai degraba pe discursurile cu tenta politicianista decat pe argumentele critice si elementele demonstrabile. Sa luam exemplul noilor Coduri, Penal si Civil: va amintiti cum a fost el adoptat in urma cu un an de zile?! Ce dezbatere publica, ce consultare cu expertii, ce proces legislativ normal. Guvernantii au considerat mult mai oportuna vointa muschiului lor decat angrenarea specialistilor in redactarea unui document care sa reformeze cu adevarat sistemul juridic romanesc.

Ce nu pot intelege cum vointa politica va determina reformarea institutiilor statului si a societatii romanesti. Umila mea opinie sustine mai degraba ca vointa politica este un adjuvant pentru expertiza, care determina drumul si pasii reformei, dar nu baza pentru aceasta. Este un adjuvant pentru ca, cu cat este mai mare vointa politica, cu atat reforma bazata pe expertiza se poate infaptui mai repede, mai eficient si mai eficace. Dar nu este esentiala pentru ca un program de reformare bine constituit poate gasi elementele motivationale cele mai puternice pentru clasa politica.

{unfinished}

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.