Phoenix Criminal Lawyer

ETHICS & OTHER THINGS

Cristian Ducu

'If managers lack integrity, that behavior is copied down through the organization.' (Robert Noyce)

Modificari aduse regulamentui BNR privind cunoasterea clientilor

In Monitorul Oficial Partea I, nr. 626, din 22 septembrie 2009, au fost publicate modificarile aduse Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei privind masurile pe care bancile care activeaza in Romania trebuie sa le ia pentru cunoasterea clientilor in vederea combaterii spalarii banilor.

Ca atare, Regulamentul BNR nr. 9/2008 va fi modificat de catre Regulamentul Nr. 16/2009 in modul urmator:
Art. 8 (persoane fizice)
– la pct. f, in loc de nationalitate, noul Regulament prevede cetatenia (in vechea varianta, mentionarea nationalitatii reprezenta un act de discriminare si putea fi interpretata in maniera selectiva de catre o banca);
– la pct. h, s-a inlocuit “functia publica importanta detinuta, daca este cazul” cu “functia publica importanta detinuta, in cazul clientilor care sunt rezidenti in strainatate, daca este cazul” (ceea ce reprezinta in opinia o restrictionare a masurilor de combatere a spalarii banilor fiindca sunt vizati doar clientii rezidenti in strainatate, nu si clientii rezidenti in Romania);
– la pct. i, s-a inlocuit “numele beneficiarului real” cu “numele beneficiarului real, daca este cazul” (aici avem de-a face cu o precizare corecta caci in unele situatii putem sa nu avem un beneficiar altul decat persoana care detine contul).
Art. 9 (persoane juridice)
– la pct. g, s-a inlocuit “numele beneficiarului real sau, in situatia prevazuta la art. 22 alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real” cu “numele beneficiarului real, daca este cazul, sau, in cazul persoanelor juridice, altele decat societatile comerciale, sau al altor entitati ori constructii juridice care administreaza si distribuie fonduri, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real”.

Faptul ca Banca Nationala opereaza astfel de modificari ma face sa cred ca institutia respectiva chiar se intereseaza de sistemul bancar romanesc si nu se opreste doar la nivelul declaratiilor Guvernatorului, consilierilor dansului ori celorlalte persoane din conducere. Pe de alta parte, faptul ca BNR nu solicita bancilor din Romania sa raporteze in mod constant si consistent pe marginea masurilor de “Etica si Conformitate”, rezumandu-se doar la partea de “Conformitate” ma indeamna sa fiu inca sceptic cu privire la institutiile financiare de la noi si programele lor de “responsabilitate sociala corporativa”. Caci, nu-i asa, filantropia si protectia mediului dau bine la publicul needucat din Romanika.


Surse suplimentare:
* Regulamentul BNR Nr. 9/2008
* Regulamentul BNR Nr. 16/2009

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Modificari aduse regulamentui BNR privind cunoasterea clientilor”

Don't miss!

Events, organisations and initiatives I support. For details, just visit their official websites!